Het is gewoon het complete pakket van Kooi. Het project is beveiligd en als er iets gebeurt lost Kooi het voor je op.
Wij bellen je graag op een tijd die jou goed uitkomt en kijken graag samen naar een passende oplossing om je locatie te beveiligingen. Vul hieronder je gegevens in.
Wij adviseren je graag over de mogelijkheden en maken geheel vrijblijvend een offerte voor je op. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op wanneer het jou het beste uitkomt.
De onderzoeken naar de toedracht van het omhooggekomen wegdek in de Prinses Margriettunnel aan de A7 bij Sneek verlopen nog steeds volgens plan. Het herstelplan is later klaar en daardoor kan Van Hattum en Blankevoort samen met VSF (Volker Staal en Funderingen) dus ook later beginnen met de herstelwerkzaamheden. De 8 Units For Observation (UFO’s) van Kooi blijven dus ook langer waakzaam. “Je kunt maar beter goed voorbereid zijn op indringers,” aldus uitvoerder Nikola Filipovic.
Met zijn 241 kilometer is de A7 de langste snelweg van Nederland. Midden in december ging de drukke A7 bij Sneek plots dicht. Grondwater duwde een weggedeelte van de Prinses Margriettunnel omhoog, waardoor automobilisten ernstig gevaar liepen.
Na de ontdekking van het wegprobleem werd het deel tussen Joure en Sneek direct afgesloten. Vervolgens werden 10.000 zandzakken geplaatst om druk op het asfalt te creëren zodat het niet verder omhoog kwam. Op 6 februari werd een deel van de snelweg heropend. Projectmanager Koos Antoons: "We hebben voor het komende half jaar 8 UFO Primes en 8 Powerboxen geplaatst. Zij houden het verkeer in de gaten maar vooral de 3.100 rijplaten die zeer gewild zijn bij dieven.”
Voor Filipovic is het de eerste kennismaking met de UFO’s van Kooi. “We hebben de camera’s van de vorige aannemer gewisseld voor de systemen van Kooi. Reden was dat als er iets gebeurt, zoals insluipers of andere ongewenst bezoek, je niet zelf gebeld wordt. Dat zou ook niet praktisch zijn aangezien wij zelf een aanrijtijd van anderhalf uur hebben. Kooi lost het op en de volgende dag ontvang ik een rapportage over wat er is voorgevallen.”
Op de foto: De betonblokken (rechts) staan klaar om de zandzakken als ballast te vervangen.
De UFO’s bewaken nu het bouwmateriaal en de rijplaten maar veiligheid voor de mensen is misschien wel het belangrijkst. “We zijn nu op heel veel plekken gaten aan het boren. Als er iemand in het donker komt en die valt in zo’n gat... Dat wil je liever niet. Er zijn hier al twee keer jongelui naar beneden gekomen via de aangebrachte hoge werktrap. Het alarm en de waarschuwingsboodschap die de camera verspreidde heeft ze verjaagd. Je voorkomt het niet dus je kan er maar beter goed op voorbereid zijn. Het gaat toch om de veiligheid van de mensen.”
Al met al zet Rijkswaterstaat alles op alles om zo snel mogelijk de weg te herstellen. Dat gebeurt in drie fasen: “Eerst hebben we het zand vervangen door andere ballast zoals de paar duizend betonblokken die hier liggen,” legt Filipovic uit. “Daarna is er het onderzoek naar wat er nu precies is gebeurd, hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe we het kunnen oplossen. Tenslotte is er natuurlijk de oplossing zelf.”
Het is gewoon het complete pakket van Kooi. Het project is beveiligd en als er iets gebeurt lost Kooi het voor je op.
Inmiddels is het wegdek door het gewicht van 4.000 ton alweer tot op zijn oorspronkelijke positie gezakt. Nu is het zaak om de nieuwe fundering te maken om het wegdek op zijn plek te houden. “De uitdaging is de druk van het grondwater. Als je nu een gat boort spuit er 5 meter water omhoog. We gaan straks alles door het wegdek heen doen waarbij we wateroverlast willen voorkomen.”
Omdat het herstelplan nog niet is afgerond kan er momenteel ook nog niet begonnen worden met de herstelwerkzaamheden. De UFO’s zullen nog wel even blijven staan. Voor Filipovic een geruststellend idee. “Het is gewoon het complete pakket van Kooi. Ideale ontzorging en de rust dat je niet gebeld wordt. Het project is beveiligd en als er iets gebeurt lost Kooi het zelf op.”