Bel ons 088 247 5610
Kooi Alarm Center 088 247 5601
Contact
Terugbelverzoek
1
2

Wij bellen je graag op een tijd die jou goed uitkomt en kijken graag samen naar een passende oplossing om je locatie te beveiligingen. Vul hieronder je gegevens in.

Wanneer ben je bereikbaar?
8:00-11:00
11:00-14:00
14:00-17:00
Geen voorkeur
Welke dag?
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Geen voorkeur
scroll indicator
Offerte aanvraag
1
2

Wij adviseren je graag over de mogelijkheden en maken geheel vrijblijvend een offerte voor je op. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op wanneer het jou het beste uitkomt. 

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

scroll indicator
Bart -
03 september 2024

In het uiterste noorden van Friesland zijn deze zomer twee vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog geborgen. Het gaat om een Duitse Messerschmitt en een Engelse Vickers Wellington. Om nieuwsgierigen op afstand te houden hielden UFO’s op de dijk bij Holwerd toezicht op de unieke bergingsoperatie.

“Wereldwijd wordt nergens een vliegtuig geborgen zoals wij dat doen,” begint Stafofficier Vliegtuigberging van de Koninklijke Luchtmacht Coen Cornelissen meteen zijn verhaal. “Ook uniek is dat we er twee tegelijk bergen.” De leider van de bergingsklus eindigt met: “En nóg specialer is wel dat de Wellington onder een zeedijk ligt.” 

Tijdcapsule

Het is duidelijk: aan de zeedijk bij Holwerd wordt deze zomer opnieuw geschiedenis geschreven. Eerst deden piloten Georg Wilhelm en Charles Alfred Mattress dat al onbedoeld toen zij in juni 1943 in vrijwel dezelfde week met hun vliegtuig in het kustgebied crashten. Dankzij het Nationaal Programma berging Vliegtuigwrakken kunnen de wrakken, met vermiste vliegers nog aan boord, nu geborgen worden. “Een unieke ereschuld die we willen inlossen,” aldus Cornelissen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de foto: De Vickers Wellington die zich op 26 juni 1943 met vijf man aan boord in het wad boordde.

 

 

 

 

1865180115101032

Onervaren piloot

Even terug in de tijd. Op het Noarderleech hebben de Duitsers tijdens de oorlog een oefenterrein ingericht waar vliegers kunnen oefenen in het afwerpen van betonnen bommen op houten scheepsmodellen. Door onbekende oorzaak raakt de onervaren 21-jarige piloot Georg Wilhelm op 17 juni de macht over het toestel kwijt en boort zich loodrecht diep in de drassige bodem. Het is daarna nooit gelukt om het vliegtuig te bergen.  

3 11Zon (3)

Technisch ingewikkeld

De Wellington bommenwerper HE 346 van het 166e squadron is op 26 juni net terug van een missie als het door een Duitse nachtjager in brand wordt geschoten. Met vijf man aan boord stort het neer op het wad. De Wellington zit nu op 8 meter diepte wat de berging technisch ingewikkeld maakt. Er wordt dan ook 100 meter zeedijk afgegraven en een tijdelijke waterkering van damwandprofielen aangebracht. Uit de bouwkuip wordt daarna het vliegtuig in stukjes naar boven gebracht. 

 

 

 

 

 

 

Op de foto: De kuip van acht meter diep vult een groot deel van de 100 meter zeedijk dat is uitgegraven. 

Zelfvernietiger

De hele bergingsoperatie, die samen met Leemans Speciaalwerken wordt uitgevoerd, is niet zonder gevaar. Cornelissen: “Aan boord van de Wellington kan radioactieve meetapparatuur aanwezig zijn net als boordkanonnen. Ook kunnen er nog explosieve componenten zijn zoals een radio met zelfvernietiger of mitrailleurs met giftige fosfor erin.”

Geen pottenkijkers

Reden genoeg om de hele operatie goed te beveiligen. “Neem nu het verwerkingsterrein,” begint Cornelissen. “Hier sorteren we vliegtuigdelen maar ook de stoffelijke resten. Je wilt dan geen pottenkijkers. We maken geregeld mee dat er onbevoegden op het terrein komen met een metaaldetector.” Voor de 8 meter diepe put bestaat serieus verdrinkingsgevaar en van de mogelijke aanwezigheid van vliegtuigbenzeen kun je ook onwel worden. 

 

 

 

Op de foto: Coen Cornelissen bij de put waar het vliegtuigwrak van de Wellington nog net onder een laag grond verborgen zit. 

8 11Zon (2)

Ingringers

Daarom waakt 1 UFO over het verwerkingsterrein en staan 2 UFO’s op de dijk geposteerd. “We hebben al indringers gehad,” constateert Cornelissen. “Mensen met drones die boven de put vliegen of toch het hek doorknippen om op het terrein te komen.” Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd en loopt de bergingsoperatie nog op schema. Begin oktober moet ook de Wellington zijn geborgen. Dan moet de dijk weer worden gedicht zijn voordat het stormseizoen losbarst. 

Eervol en dankbaar

Voor Kooi is het niet de eerste keer dat Units For Observation bij bergingsoperaties paraat staan. Vorig jaar hielden zij nog een oogje in het zeil bij een klus op het IJsselmeer waar een Britse Lancaster ED603 bommenwerper met de lichamen van drie inzittenden werd geborgen. Cornelissen: “Net als bij die operatie geldt steeds: je opent toch een tijdcapsule. Voor mij is het dan ook eervol en dankbaar werk.”