Wij bellen je graag op een tijd die jou goed uitkomt en kijken graag samen naar een passende oplossing om je locatie te beveiligingen. Vul hieronder je gegevens in.
Wij adviseren je graag over de mogelijkheden en maken geheel vrijblijvend een offerte voor je op. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op wanneer het jou het beste uitkomt.
Een opmerkelijke bergingsoperatie staat op het punt te beginnen in het IJsselmeer, waar een Britse bommenwerper uit 1943 neerstortte en de komende maanden wordt geborgen. In de Lancaster ED603 bevinden zich mogelijk nog de lichamen van drie inzittenden. Een secure operatie waarbij de UFO’s zowel op het water als aan de wal zorgvuldig toezicht houden. “Dit zijn de meest bijzondere projecten omdat ze uniek zijn,” vertelt projectmanager Carlo Roffel.
Dank zij het Nationaal Bergingsprogramma wordt nu, 80 jaar later, met de berging van het vliegtuigwrak begonnen. Sinds 2018 zijn zo al bijna 40 vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog geborgen. Vaak met medewerking van Leemans Speciaalwerken, een expert in het bergen van gecrashte vliegtuigen. Dit geldt ook voor de huidige operatie.
Op de exacte locatie op het water is een stalen bak van 30 bij 30 meter om het vliegtuig gebouwd. Het water wordt weggepompt waardoor het wrak zichtbaar wordt. "We kregen het verzoek om twee camera's op het platform op zee te plaatsen," vertelt projectmanager Carlo Roffel. "Ze zijn per boot naar het platform gebracht en met hulp op op afstand zijn de UFO's online ingezet om de veiligheid van het project te waarborgen."
Eerst even terug in de tijd: In de late avond van 12 juni 1943 zetten 503 bommenwerpers van Engeland koers naar het Ruhrgebied in Duitsland. Hier zit ook de Lancaster ED603 bij van de ervaren piloot Eric Tilbury. Aan boord: 4 Target Indicators (lichtfakkels), een zware 'cookie' van ruim 1800 kilo, vier bommen van 450 kilo en 8 bommen van 227 kilo. Eenmaal boven Bochum worden de bommen afgeworpen. Ontelbaar veel mensen komen om en meer dan 1000 gebouwen gaan in vlammen op. Als Tilbury via Coesfeld, Enschede, Nijverdal en Zwolle richt Texel vliegt voor de oversteek over de Noordzee worden hij en zijn zes bemanningsleden bij Kornwerderzand op 5800 meter hoogte neergeschoten door de Duitse piloot Rudolf Sigmund in zijn Messerschmitt. De volgende dag worden alleen een lege reddingsboot, een paar vliegeniershandschoenen en wat drijvend wrakhout gevonden.
Op de foto: De Lancaster ED603 onderweg... (British archives)
Later spoelen vier lichamen aan die aan de oevers van het IJsselmeer begraven worden. Voor drie van de zeven inzittenden geldt dat hun lichamen nooit zijn gevonden. Tijdens de operatie op het water wordt alles wat gevonden wordt naar de wal in Breezanddijk gebracht voor determinatie en reconstructie. "Hier staan ook twee UFO's," legt Carlo uit. "De ene bewaakt de kade waar de schepen aanmeren. De andere de containers, het equipment en de wrakstukken."
De UFO's zullen gedurende het hele project paraat staan, voornamelijk om de veiligheid van het personeel te waarborgen en te voorkomen dat er indringers komen. Carlo concludeert ondertussen: "Ja, dit zijn echt de meest bijzondere projecten om aan deel te nemen. Simpelweg omdat ze anders zijn dan alle anderen..."